خانه / آموزش طب / تدابیر روزه گرفتن

تدابیر روزه گرفتن

بسم الله الرحمن الرحیم

بعضی افراد اعتقادی به روزه گرفتن ندارند که برای آن ها و بقیه دوستان یک مطلب جدا نوشته ام با عنوان: چرا باید روزه بگیریم؟

طبق تجربه هایی که برای درمان داشته ام متوجه شدم که خیلی از افرادی که بیمار هستند با شروع ماه مبارک رمضان و روزه گرفتن خوب می شوند.

دلیل آن را قبلا توضیح داده ام.

و بیماری های بسیار زیادی هم در این ماه شایع می شود که به دلیل رعایت نکردن نکات روزه داری است.

اگر تدابیر روزه گرفتن و نکات آن را اجرا کنید دچار هیچ بیماری نخواهید شد.

 

ruzeh dari

در وعده سحر

خوردن سحری بسیار مهم است. بر روی این مطلب کلیک کنید: چرا باید صبحانه بخوریم؟

 

 

پرخوری کردن به هیچ وجه کار درستی نیست زیرا کمیت غذا مهم نیست بلکه کیفیت آن مهم است.

اگر اهل گرسنه شدن هستید باید غذای گرم مزاج میل کنید.

باید غذا را آرام آرام جوید و میل کرد که بدن مواد آن را شناسایی کرده و بزاق بیشتری ترشح شود و استفاده بیشتری از غذا ببریم.

 

 

اصلا معده خود را با آب و مایعات پر نکنید.

آب را نیم ساعت قبل از خوردن سحری میل کنید.

خیلی خوب است که غذای سحر یا نان ما دارای سبوس گندم باشد چرا که انرژی دریافتی از غذا را بیشتر کرده و بدن ما را تنظیم خواهد کرد.

خیلی افراد در کنار غذا ماست می خورند که تشنه نشوند ولی خوردن ماست در کنار غذای دارای گوشت یا آب آن اصلا درست نیست.

از خوردن چند نوع غذا پرهیز کنید. فقط یک نوع

اگر اشتهای خوردن ندارید می تواند به دلیل داشتن یبوست باشد که برای درمان آن کلیک کنید: درمان یبوست

عوامل دیگر هم مثل زیاد خوردن شام و با معده پر خوابیدن و نداشتن تحرک و خشکی معده است.

می توانید زودتر بیدار شده و مقداری فعالیت جسمانی و فکری داشته باشید.

هیچ وقت بعد از خوردن سحری نخوابید.

حداقل باید ۱ ساعت بعد از آن بیدار ماند.

خوابیدن بعد از غذا باعث ضعف ناقص غذا و کاهش انرژی دریافتی و بوی بد دهان و غیره می شود.

 

برطرف کردن تشنگی

غذاهای سرخ کردنی ما را تشنه می کند پس باید کمتر استفاده کنیم.

اگر اهل تشنگی زیاد هستید باید مطلب زیر را مطالعه کرده و از مواد خوراکی با مزاج مرطوب بیشتر استفاده کنید.

برای مطالعه کلیک کنید: علت تشنه شدن چیست؟

در سحر یک لیوان شربت عسل یا لیموترش و عسل را خیلی آرام میل کرده تا تشنگی خود را در طول روز برطرف کنید.

عصبانی شدن ها و باد گرم و آفتاب و فیلم و بازی های هیجانی هم باعث تشنه شدن می شوند که باید پرهیز کرد.

بهتر است از خوردنی های خیلی شور یا تند یا شیرین کمتر استفاده شود.

اگر قصد حمام کردن طولانی دارید (یه ربع به بالا) باید از آب گرم استفاده کنید که بدن شما خنک شود ولی آب خنک باعث گرم شدن ما می شود.

خنک کردن سر و شستن دست و صورت و گرفتن وضو در طول روز می تواند تشنگی و عطش ما را بسیار کم کند.

کارها و فعالیت های خود را حداکثر ۹۰ دقیقه انجام داده و بعد از آن ۱۰ دقیقه استراحت کنید که بازدهی شما کم نشود.

سرد بودن محیط یا در معرض باد سرد کولر قرار داشتن می تواند در گرسنه شدن ما موثر باشد.

 

روزه گرفتن

 

افطار و شام

یادتان باشد که شام و افطار جدا هستند.

افطار یعنی باز کردن روزه و شام یعنی خوردن غذا

نباید سریعا بعد از اذان به غذا حمله کنیم. باید حداقل نیم ساعت از افطار صبر کنیم وگرنه بدن ما فشار خیلی زیادی را تحمل خواهد کرد.

 

افطار در ماه رمضان

برای افطار کردن اصلا و اصلا نباید آب سرد خورد.

خیلی از افراد با آب یخ یا مایعات سرد شروع می کنند و من ضمانت می کنم که در آینده دچار یکی از عوارض سر درد، سفیدی زودرس موها، ناتوانی های جنسی و غیره خواهند شد.

باید با یک مایع گرم شروع کرد مثل چای های طبیعی یا آب گرم

و در کنار آن یک شیرینی طبیعی مثل خرما و عسل و کشمش

وقتی گرسنگی می کشیم، بدن نیاز به مواد غذایی پیدا می کند و سریع ترین قند توسط شیرینی های طبیعی ایجاد می شود ولی ما سراغ شیرینی های مصنوعی می رویم مثل زولبیا و بامیه و شکلات…

اگر خرما و عسل میل کنیم، قند خون ما سریعا جبران شده و قوت می گیریم.

بعد از خوردن آب گرم و شیرینی باید صبر کرد تا هضم شود و چیزی نخوریم که تقریبا ۳۰ دقیقه زمان لازم است.

و نباید زیاده روی کرد و همه چیز خورد.

در صورت تمایل می توانید از خاکشیر، بارهنگ و عرقیات هم همراه با آب گرم میل کنید.

 

شام در ماه رمضان

برای شام خوردن بهتر است تا جای ممکن از سرخ کردنی ها پرهیز کرد که باعث تشنگی نشود.

خوردن سبزی ها بسیار عالی است. بهترین سبزی از نظر من خرفه یا پرپین است.

سبزی پرپین آب بسیار زیادی داشته و ضد عطش است و مورد علاقه ی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز است.

در فاصله افطار تا سحر باید از پرخوری و چند نوع غذا خوردن با هم پرهیز کرد.

بین خوردنی ها باید فاصله ایجاد کرد.

در مهمانی ها سریعا بعد از غذا با شربت و دوغ و چای و میوه پذیرایی می کنند که اشتباه است.

تا ۲ ساعت بعد از شام چیزی نخورید.

 

خواب در ماه رمضان

اگر امکانش را دارید حتما ۳۰ چهل دقیقه مانده به اذان ظهر بخوابید تا خود اذان که این خواب را خواب قیلوله می گویند و خواص فراوانی برای ما دارد.

شب زنده داری در ماه رمضان اشتباه است.

بعضی مردم فکر می کنند چون بهترین ماه است، بیدار ماندن تا سحر و نماز و دعا بسیار مفید است.

بله

مفید است ولی همه چیز به جای خود

البته شب های قدر فرق می کند

اگر سوالی برای روزه گرفتن دارید در همین جا بپرسید تا جواب داده شود.

و سایر نکات را برای روزه گرفتن به صورت فیلم های کوتاه ضبط می کنیم که در اینستاگرام ما قابل مشاهده است.

ان شاالله با اجرای نکات گفته شده در این صفحه ماه رمضان را با راحت ترین شکل ممکن سپری کنید.

التماس دعا

منبع: iranmezaj.ir/?p=5658

Print Friendly, PDF & Email
یک آموزش خاص

همچنین ببینید

ruzeh gereftan

چرا باید روزه بگیریم؟

بسم الله الرحمن الرحیم عده تقریبا زیادی از مردم فکر می کنند که روزه گرفتن …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

صوت آموزشی رایگان تقویت حافظه و رفع فراموشی
لینک دانلود مستقیم را برای شما ایمیل میکنم.
لینک دانلود مستقیم را برای شما ایمیل میکنم.
شما را از مطالب و آموزش های مرتبط با این موضوع آگاه میکنیم
اسم شما
ایمیلتان
اگر ایمیل ندارید، شماره همراه خود را از قسمت آبی رنگ سمت چپ پایین صفحه ارسال کنید.
رایگان دانلود کنید
دانلود صوت آموزشی تقویت حافظه و رفع فراموشی
مزاج شناسی حافظه
تشخیص نوع فراموشی و تقویت حافظه با استفاده از مزاج شناسی
راه های تقویت حافظه
معرفی داروها و راه هایی که حافظه شما را فوق العاده قوی خواهد کرد
رفع عوامل فراموشی
معرفی عواملی که موجب کاهش حافظه می شود
دانلود رایگان آموزش تقویت حافظه و رفع فراموشی
واقعا میخوای این فرصت رو از دست بدی؟
این آموزش کاملا رایگانه و میتونی سلطان حافظه بشی
ایمیل شما نزد ما محفوظ است.
ایمیل شما نزد ما محفوظ است.
واقعا میخوای این فرصت رو از دست بدی؟
واقعا میخوای این فرصت رو از دست بدی؟
از حافظه خود شگفت زده شوید
ایمیل شما نزد ما محفوظ است.